فن یا هواکش صنعتی چیست؟

تمام موجودات زنده ساکن در کره خاکی از جمله انسان ها، حیوانات و برخی گیاهان برای ادامه حیات به اکسیژن و همچنین دمای مناسب نیاز دارند. پس از انقلاب صنعتی و گسترش بخش های صنعتی مختلف، طراحان صنعتی به این نتیجه رسیدند که دستگاه های صنعتی نیز مانند موجودات زنده به دما و شرایط خاصی برای بازدهی بالا در هنگام کارکرد احتیاج دارند و علاوه بر این با به وجود آمدن سرورهای بزرگ و استفاده از کامپیوتر ها با پردازنده های قوی، احتیاج به استفاده از تهویه مناسب قوت بیشتری به خود گرفت از این رو رفته رفته طراحی انواع هواکش صنعتی برا کابرد های مختلف صورت گرفت. و امروزه در تمامی مراکز صنعتی و تاسیساتی از هواکش صنعتی بزرگ (فن صنعتی) ویژه همان محیط استفاده می شود.

هواکش‌ها به طور کلی به سه دسته خانگی،ساختمانی و صنعتی تقسیم می شوند.
خانگی : فن یا هواکش خانگی به دستگاه هایی گفته میشوند که اصولا از الکترو موتورهایی با قدرت زیر نیم اسب یا به عبارتی زیر ۵۰۰ وات باشند ، که برای گردش هوا یا تخلیه مکانی از آپارتمان استفاده میشوند و مقدار صدا در این فن ها باید زیر حد استاندارد باشد به عبارتی به فن های بی صدا معروف هستند .
ساختمانی : فن یا هواکش ساختمانی به سیستم هایی گفته میشوند که در ساختمان ها برای تخلیه یا تهویه فضاهای کلی یک ساختمان بزرک استفاده میشوند ، مقدار صدا در این دستگاه ها اهمیت زیادی دارد و قدرت الکتروموتور آنها بین ۱ اسب تا حداکثر ۳ اسب هستند .
صنعتی : فن یا هواکش صنعتی به شکلی نیازمند نگاهی تخصصی دارد .