چراغ پنلی سقفی

همانطور که می دانید یکی از المان هایی که در زیبایی محیط تاثیر گذار است عنصر روشنایی می باشد، بنابراین شما می توانید با استفاده از چراغ های مختلف علاوه بر تامین نور مورد نیاز خود به زیبایی آن نیز بیفزایید . تامین روشنایی محیط از زمان های گذشته مورد توجه افراد قرار داشته است به طور مثال تا مدتی قبل برای تامین روشنایی یک محیط استفاده از لامپ های قدیمی رشته ای رایج بوده است که هم مصرف برق بالایی داشتند و هم نور تولید شده توسط این لامپ ها  باعث خیرگی و آزاردهندگی چشم می شده است اما با گذشت زمان به ترتیب لامپ های کم مصرف ، لامپ های ال ای دی و نهایتا چراغ های پنلی SMD و چراغ های پنلی COB وارد بازار رقابت شدند که در تولید آنها سعی شده است از مصرف انرژی کاسته و به کارایی محصول افزوده شود.

در راستای گسترش سریع صنعت روشنایی، چراغ های ال ای دی در مسیر پیشرفت پیشتاز هستند. پنل های LED به عنوان جدید ترین محصولات روشنایی تاثیر بسزایی در باز گذاشتن درست طراحان دکوراسیون داخلی در نورپردازی فضا ها داشته است. امروزه چراغ های روشنایی پنل ال ای دی به یکی از عمومی ترین چراغ های مدرن در طراحی داخلی تبدیل شده است.

LED مخفف Light Emmited Diode به معنای دیود ساطع کننده نور است. تکنولوژی لامپ ال ای دی در حال حاضر بسیار محبوب بوده و به دلیل صرفه جویی بالایی که در میزان برق مصرفی در برابر روشنایی ای که ارائه می دهد به طور گسترده در سرتاسر دنیا استفاده می شود. چراغ پنل ال ای دی برای تامین روشنایی فضا از تکنولوژی متفاوتی نسبت به دیگر چراغ ها بهره می برد. پنل های ال ای دی با طراحی مدرنی که دارند جایگزین مناسبی برای چراغ های فلورسنت محسوب می شوند و یکی از بهترین گزینه ها برای تنظیم روشنایی داخلی فضاهای مختلف ساختمان هستند.انعطاف پذیری در طراحی، کیفیت نور کارآمد، قابلیت استفاده مداوم طولانی مدت، طول عمر بالا، ایجاد طیف رنگی متنوع، سازگاری با نرم افزارهای متعدد و … بدون شک از نقاط قوت این پنل ال ای دی به شمار می آیند.

چراغ های پنل ال ای دی تراشه های بیشتری نسبت به سایر لامپ های با تکنولوژی LED دیگر دارند و به همین دلیل نور بیشتری تولید می کنند. این پنل ها در اندازه های مختلف تولید می شوند و قیمت آنها بستگی به سایز و کیفیت جنس و نور آنها دارد.

ساختار و اجزاي پنل هاي LED

ساختار و اجزای چراغ های پنل ال ای دی

در این بخش به بررسی ساختار واجزای چراغ های روشنایی پنل ال ای دی می پردازیم و هر یک از اجزا را بررسی می کنیم.

قاب پنل های LED

چراغ های پنل ال ای دی طوری طراحی و ساخته می شوند که شرایط نوری بهتری را فراهم کنند. این پنل های LED با استفاده از آخرین تکنولوژی، از فریم آلومینیوم بسیار سبک ساخته شده اند. قابهای آلومینیومی برای جلوگیری از نشت نور و گرما طراحی شده اند و به همین خاطر یکی از اجزای مهم این پنل های به حساب می آیند. لازم به ذکر است به خاطر صرفه جویی در هزینه و به منظور در نظر گرفتن مسائل ایمنی در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان از PVC برای تولید قاب پنل های ال ای دی استفاده می کنند.

منبع روشنایی پنل های ال ای دی

عمومی ترین لایه ی تشکیل دهنده چراغ های پنل LED ، لامپ ال ای دی است. از تکنولوژی ال ای دی به عنوان منبع تولید روشنایی در این چراغ ها استفاده می شود.

صفحات مختلف پنل هاي LED

صفحه راهنمای پنل های LED

صفحه راهنما یکی از اصلی ترین لایه ها برای هدایت نور پنل های LED بوده و کیفیت نور خروجی از چراغ به کیفیت ساخت و طراحی آن وابستگی زیادی دارد. طراحی مناسب کلید اصلی افزایش بازدهی نوری یک پنل LED است. طراحی صعیف باعث ایجاد منبع نوری غیر یکنواخت با نقاط تاریک می شود.

دیفیوزر پنل های ال ای دی

سومین لایه دیفیوزر چراغ است. ال ای دی مورد استفاده در این پنل ها شبیه سایر چراغ های LED معمولی ولی با نور خروجی بالاست. دیفیوزر که منتشر کننده نور است در جلوی پنل قرار می گیرد و وظیفه ی آن توزیع یکنواخت نور در سراسر سطح است.

پنل توکار سقفی ال ای دی

صفحه بازتابنده نور پنل های ال ای دی

صفحه هدایت کننده نور که به آن صفحه بازتابنده نور نیز گفته می شود یکی دیگر از اجزای اصلی پنل های LED است. با حالت جامدی که دارد اثر شگفت انگیزی در کیفیت روشنایی و پخش نور دارد. صفحه ی انعکاسی به کار رفته در پنل های LED که به منظور بهبود اثر نور استفاده شده است از مواد نانوتکنولوژی تهیه شده است که می تواند انعکاس را به 90 درصد برساند.

تامین کننده توان پنل های LED

پنل های LED دارای یک سیستم درایور ال ای دی هستند که جریان ثابت و یکنواختی را برای چراغ تامین می نمایند. به طور کلی این تامین کننده های توان در دو مدل های عایق شده و بدون عایق مورد استفاده قرار می گیرند. درایور پنل ال ای دی برای تغذیه تراشه های ال ای دی و اس ام دی در بیرون از قاب پنل هستند و 220 ولت برق AC شهر را به برق DC 12 ولت تبدیل می کنند.

تجهیزات نصب

زنجیرهای معلق، قلاب، پیچ و … از متعلقاتی هستند که برای نصب چراغ های پنل ال ای دی استفاده می گردد.

تجهيزات داخلي پنل هاي LED

مزایای چراغ های پنل ال ای دی

از اصلی ترین مزایای پنل های LED می توان به انعطاف پذیر بودن در طراحی، زیبایی، کیفیت نور بالا، مصرف انرژی بسیار اندک، ایجاد طیف رنگی متنوع، طول عمر بالا و قابلیت کنترل آنهاست. در ادامه به بررسی هر یک از مزایای چراغ های پنل ال ای دی می پردازیم.

انعطاف پذیر بودن پنل های ال ای دی در طراحی

چراغ های پنل ال ای دی به طوری طراحی شده اند که شرایط نوری بهتری را فراهم کنند. وجه تمایز طراحی پنل های ال ای دی نسبت به سایر چراغ ها انعطاف پذیری آنهاست. به عنوان مثال چراغ ال ای دی یک منبع نور نقطه ای است، اما طراحان چراغ های روشنایی از ترکیبی از نقطه و خط برای برنامه ریزی و طراحی پنل ال ای دی استفاده کرده اند که همین امر باعث ایجاد طرح هایی درانواع و اشکال مختلف، با منابع نوری متعدد و اجزای نوری مختلف و در نتیجه راضی نگه داشتن ذهن مشتری  می شود.

پنل های LED فوق العاده باریک با اتلاف حرارت خوب

نور چراغ های پنل ال ای دی بسیار نازک، در عین حال ساده ولی بسیار شیک است. نور این چراغ ها نی توانند با توجه به نیاز و یا شرایط مختلف تنظیم شود و چشم را در برابر نور خیزه کننده و ناخوشایند محافظت کند. پنل های ال ای دی با مجهز شدن به یک سیستم حرارتی و با دارا بودن قاب آلومینیومی (که هدایت حرارتی بالایی دارد) اتلاف حرارتی خوبی با تضمین نموده که این امر باعث بالا رفتن طول عمر چراغ می گردد.

پنل LED و چراغ روشنایی ال ای دی

ایجاد روشنایی با کیفیت بالا در پنل های ال ای دی

بمنظور ساخت پنل ال ای دی با نور روشن و یکنواخت در اتصال با یک منبع تغذیه، صفحه هدایت نور به کار برده می شود.فعالیت صفحه ی راهنما و دیفیوز به طور همزمان باعث توزیع برابر، گسترده و ملایم نور می شود. علاوه بر این استفاده از آخرین تکنولوژی ها در این پنل های ال ای دی سبب شروع فوری و بدون وقفه عملکرد چراغ و بدون هیچ محدودیت RF یا لرزش می گردد.

آلومینیوم بهترین ماده برای قاب چراغ های پنل ال ای دی و همچنین پوشش پشت آن است. چراکه ال یا دی ها به خودی خود از آلومینیوم ، آرسنید و گالیم ساخته شده اند. در نتیجه به خاطر وجود آلیاژ آلومینیوم در قاب و افزودن ناخالصی برای هدایت بیشتر در چراغ ها ، شاهد نوری درخشان و همکن از پنل های ال ای دی خواهیم بود.

طیف رنگی متنوع در نور توسط پنل های ال ای دی

ناخالصی های افزوده شده نقش تعیین رنگ را به عهده دارند. به این ترتیب در چراغ های پنل ال ای دی ، طیف رنگی روشنایی مورد نظر بدون استفاده از فیلتر ایجاد می شود.

نمونه اي از پنل LED در سقف

 بهینه سازی انرژی و طول عمر زیاد با چراغ های پنل LED

چراغ های پنل LED در مقایسه با سایر لامپ های روشنایی مانند لامپ های رشته ای و چراغ های فلورسنت  و حتی لامپ های کم مصرف، انرژی قبال توجه کمتری مصرف می کنند.

پنل های ال ای دی برای قابل استفاده برای مدت زمن طولانی هستند، متوسط طول عمر لامپ های ال ای دی می تواند به 6000 ساعت بیشتر از طول عمر تخمین زده شده برای لامپ های رشته ای 60 وات که تنها 1500 ساعت و نیز لامپ های کم مصرف که بین 6000 تا 15000 ساعت استفاده می شوند باشد.

در حقیقت محاسبه طول عمر چراغ ها بر مبنای ساعت های عملکرد لامپ نیست بلکه این محاسبه بر مبنای مقدار ساعتی است که چراغ در محدوده  ی در صد روشنایی مطلوب عمل می کند، زمانی که  درصد روشنایی کمتر از 30 درصد شود نیاز به تعویض لامپ می باشد. با فرض استفاده ی 8 ساعت در روز از پنل های LED ، انتظار می رود طول عمری حدود 17 سال داشه باشند. بهره ی نوری بالا و طول عمر بسیار راهکارهایی کارآمد برای افزایش بهره وری سیستم های روشنایی است.

پنل ال ای دی 30 در 60 رو کار برای اتاق های کوچکتر

استفاده از مواد مستحکم در پنل های ال ای دی

برای منبع نور چراغ های پنل LED به جای سیم شیشه ای تنگستن از یک رزین با سختی بالا استفاده می شود که به راحتی آسیب نمی پذیرد بنابراین نیروی ارتعاش نسبتا بالایی دارد. علاوه بر این از سازگاری و انعطاف پذیری دمایی خوبی برخوردار است.

پنل LED دوستدار محیط زیست

تکنولوژی پنل های LED یک نکنولوژی سبز برای تامین روشنایی هستند. پنل های ال ای دی اشعه ای از خود ساطع نمی کنند. همچنین فرآیند تولید پنل ها تقریبا هیچ نوع آلودگی ای ایجاد نمی کند. همه ی مواد استفاده شده برای تولید پنل ها را می توان بازیافت نمود. این ویژگی قابل بازیافت بودن، برای توسعه ی پایداراقتصادی و اجتماعی بسیار ضروری است.

امکان کنترل روشنایی فضاها با استفاده از پنل LED

یکی از مزایای چراغ های پنل LED اینست که روشنایی آنها را یم توان توسط انواع برنامه های پویا کنترل نمود. به عنوان مثال در روشنایی و CCT از یک کنترل کننده خارجی مثل کنترل از راه دور PWM یا DMX512 می توان استفاده نمود.

تنظیم نور خروجی در پنل های ال ای دی

رنگ نور چراغ پنل می تواند با توجه به نیاز و یا شرایط مختلف تنظیم شود.نوری که صدمه ای به چشم نمیزند و بینایی را در برابر اشعه و تابش خیره کننده و ناخوشایند نور محافظت می کند.

امکان سفارشی سازی چراغ های پنل LED

مزیت اصلی چراغ های پنل ال ای دی سفارشی سازی آنهاست. ازآنجا که LED ها باریک و نیز در پنل خود ثابت هستند این قابلیت را دارند که به هر شکل دلخواهی ساخته شوند.

این قابلیت به آن ها این اجازه را می دهد برای مصارفی که در آن استفاده از لامپ های رشته ای سنتی دشوار و یا غیر ممکن بود استفاده شوند.

عملکرد مناسب در منطقه ای با ولتاژ برق ناپایدار

شکی نیست که لامپ ال ای دی معمولی از محبوبیت خوبی برخوردار است ولی یکی از معایب جدی آنها این است که یک LED تکی در وقوع نوسان برق می تواند تاثیر نامطلوبی بر محیط اطراف بگذارد اما در چراغ های پنل ال ای دی به دلیل طراحی با دقت بالا این مشکل کاهش می یابد.بنابراین پنل های ال ای دی بهترین گزینهب رای مناطقی هستند که در آنها ولتاژ برق پایداری وجود ندارد. همچنین استفاده از این چراغ ها خطرات افزایش حرارت را مانند لامپ های رشته ای ندارد.

پنل ال ای دی برای استفاده در مناطقی با نگهداری تجهیزات روشنایی دشوار  ایده آل است

اکریلیک مورد استفاده برای پنل های ال ای دی ، آنها را در برابر حوادث ناگهانی و بسیاری از مواد شیمیایی خورنده مقاوم کرده است. پنل های LED در برابر درجه حرارت سرد و گرم و نیز رطوبت مقاوم هستند این باعث می شود دوام آن ها برای نصب و راه اندازی در مکان هایی که تعمیر و نگهداری مشکل است، مناسب باشد.

معایب چراغ های روشنایی پنل ال ای دی

در کنار محاسنی که سیستم های روشنایی دارای پنل های LED دارند معایبی نیز در این چراغ ها دیده می شود.

ابعاد نسبتا بزرگ پنل های LED

برای انتشار نور یکنواخت تر، چراغ های پنل ال ای دی در ابعاد بزرگتر طراحی می شوند. لذا با افزایش  ابعاد انرژی مصرفی افزایش خواهد یافت.

نور خروجی پایین تر نسبت به چراغ های LED معمولی و صرفه جویی کمتر انرژی

همان طور که ذکر شد صفحه ی راهنما و دیفیوزر در ساخت چراغ پنل های ال ای دی به منظور ایجاد روشنایی گسترده و توزیع نور مساوی به کار رفته است. در این جا مشکل این است که نور توزیع شده توسط بلوک های دیفیوزر فقط 60-70% از نور خروجی است در حالی که ما می توانیم تا 90% نور خروجی از چراغ های LED داشته باشیم. برای مثال نوری که توسط لامپ ال ای دی هشت وات تولید می شود معال نور یک پنل ال ای دی دوازده وات است.

طيف دماي رنگ هاي روشنايي پنل LED

چگونه چراغ روشنایی مناسب را انتخاب کنیم

برای اینکه بتوانیم پنل ال ای دی متناسب با نیازمان انتخاب و تهیه نماییم باید به نکاتی از جمله میزان روشنایی مورد نیاز، ساز محل نصب، دمای رنگ مورد نظر و … را در نظر داشت. در ادامه به شرح برخی ار این نکات پرداخته شده است.

دمای رنگ مورد نیاز در پنل ال ای دی

یکی از اولویت های مهم دمای رنگ مورد نیاز در روشنایی فضا است.دمای رنگ مشخص می کند که نور از یک تجهیز روشنایی چگونه دیده می شود و برحسب کلوین سنجیده می گردد. دو نوع از عمومی ترین دماها برای رنگ پنل های ال ای دی بدین شرح هستند:

  • سفید خنک: 4000 تا  5000 کلوین برای نور مدرن و قابل استفاده در ادارات، مدارس و مناطق تجاری
  • سفید گرم: 2700 تا 3000 کلوین برای مکان های سنتی و طلایی رنگ

اندازه و موقعیت نصب پنل ال ای دی

اندازه پنل ال ای دی مورد نیاز به سقف مکان مورد نظرتان بستگی دارد. هنگامی که اتصالات قدیمی جمع آوری شوند، نصب پنل در کسری از ثانیه انجام می شود.در چراغ های روشنایی پنل ال ای دی یک درایور LED با اتصالات پلاگین و سوکت برای نصب سریع در نظر گرفته شده است. باید مطمئن شوید که به اندازه کافی عمق و فضای کافی برای نصب پنل مورد نظر وجود دارد. اگر سقف باریک است می توانید از پنل های روکار استفاده کنید. سایز پنل های LED عموما 600*600 ، 1200*600 ، 1200*300 می باشد.

در نظر گرفتن روشنایی اضطراری

در بسیاری از مکان ها باید روشنایی اضطراری در نظر گرفته شود.در صورت مواجه شدن با قطعی برق، پنل ال ای دی اضطراری باید توانایی تامین روشنایی را به مدت حداقل سه ساعت را داشته باشد. برای استفاده در مواقع ضروری پنل هایی با توان کمتر مناسب تر می باشند.

مقايسه پنل هاي led و فلورسنت

مقایسه چراغ های فلورسنت با پنل ال ای دی

جایگزینی فلورسنت با پنل های LED یک راه سریع و آسان برای استفاده از صرفه جویی انرژی این چراغ هاست. همچنین باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و بهره بردن از یک محیط روشن تر با کیفیت نور بالاتر می شود.

در استفاده از چراغ  فلورسنت سنتی، تا 40٪ از نور از دست می رود اما پنل های LED پرتوهای نور گسترده تر با مصرف برق کمتر در مقایسه با فلورسنت ارائه می کند این به این معنا است که شما می توانید:

  • ارتقا: لذت بردن از سطوح نوری بالاتر با جایگزین پنل های موجود بدون هیچ تغییری در شبکه ی سقف
  • بهینه سازی: سطح نور مشابه و یا روشن تر با استفاده از اتصالات کمتر

جدول مقايسه چراغ هاي فلورسنت و پنل هاي ال اي دي

چراغ های روشنایی پنل ال ای دی برخلاف چراغ های فلورسنت و یا رشته ای از فن آوری یکپارچه SMD  استفاده می کند و این به تولید قدرتمند نور با کیفیت بالا با مصرف انرژی کم کمک می کند. به عنوان مثال در صورت استفاده از یک پنل 40 وات به جای چهار فلورسنت 18 وات، 32 وات از مصرف انرژی کاهش یافته است ضمن اینکه نور از بیشتر و روشن تری بهره مند خواهیم شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *